Осінь 2020 Київ, МВЦ, Броварський пр-т, 15

Компанії всюдисвітно вже понад місяць працюють в умовах карантину. Віддалений офіс і регулярні наради онлайн, спілкування з клієнтами і підрядниками лише віртуально — все це стало новою реальністю і для українських розробників.

І хоча багато хто вважає, що IT-галузь такі зміни практично не помітила, насправді, трансформації є і тут. Які саме, і що буде з ринком розробки далі? Ми розпитали WebbyLab, одного з постійних партнерів і спонсорів конференції iForum. Про досвід роботи компанії в карантині та спостереження за змінами на ринку IT розповідає CEO Віктор Турський.

Про трансформацію бізнесу у віддалений онлайн-режим

У WebbyLab ми завжди вважали за краще будувати роботу з офісу. Є компанії, які підтримують віддалену роботу, але ми зазвичай намагаємося її мінімізувати. Дистанційні процеси можуть бути ефективними, але для цього потрібно одразу будувати компанію remote-first. Дистанційна команда вимагає додаткових процедур, які не обов’язкові в офісному режимі.

З одного боку, перевести розробників на роботу з дому було нескладно, продуктивність команд залишилася на тому ж рівні, але є речі, які складно замінити. Наприклад, мікрокоммунікаціі: в офісі багато інформації швидко передається за чашкою кави на кухні. Часто саме через мікрокоммунікаціі передаються такі важливі речі, як корпоративна культура компанії. Ось це зараз вимагає додаткової уваги.

З того, що ми зробили, щоб успішно перейти на віддалений режим:

Discord, як основний інструмент для комунікацій

Несподівано, але Discord виявився відмінним інструментом. Напевно, основна заслуга — правильна організація, коли все в онлайн на одному сервері і завжди видно, що якась команда щось обговорює, можна підключитися (або можуть тебе покликати приєднатися), є віртуальні кімнати для перемовин. Все це дозволяє зменшити відчуття вакууму. Ми намагалися максимально відтворити те, що відбувається в офісі. Так, ми використовуємо Zoom і GoogleMeet, але з цими інструментами не можна й близько досягти того ефекту, якого нам вдалося досягти за допомогою Discord.

Регулярна синхронізація роботи між членами команди

  • Розробка

Стендап-зустрічі перенесли на ранок. Раніше ці зустрічі могли проходити в різний час дня. Зараз ми змістили цю синхронізацію на точно визначений ранковий час. Щоранку кожен член команди повинен відповісти на 3 класичних запитання:

  1. Що я зробив за вчора?
  2. Що я зроблю за сьогодні?
  3. Чи є щось, що перешкоджає виконанню моїх завдань?
  • Загальні наради

Довгі обговорення ми замінюємо на коротші, але частіші зустрічі онлайн. Наприклад, щотижневу двогодинну c-level зустріч ми скоротили до однієї години, але додали daily c-level по 15-30 хвилин.

  • Архітектурні рев’ю і процеси розробки

У нас в компанії є окрема команда — Engineering Productivity Group (EPG), яка розвиває нашу архітектуру, визначає найбільш ефективний технологічний стек, займається формалізацією процесів розробки. Додатково, члени цієї групи регулярно проводять архітектурні рев’ю і допомагають іншим командам зі складними технічними питаннями.

Раніше такі рев’ю були за запитом, але так співпало, що з початком карантину ми зробили їх обов’язковими, і вони виявились дуже позитивними для робочого процесу. Це знижує загальну вартість розробки завдяки стандартизації та підвищенню якості, прискорює навчання розробників, покращує обмін досвідом між командами, оскільки є зв’язуюча ланка у вигляді EPG. Крім того, вони тримають проєктні команди в тонусі. Група EPG підпорядковується безпосередньо CEO.

  • Щомісячні demo

У WebbyLab раз на місяць одна з команд робить для всієї компанії демонстрацію своєї роботи. Розповідає про проєкт, про цікаві технічні рішення, про незвичні підходи тощо. Це класні комунікаційні заходи, нам було важливо зберегти їх на карантині, тому ми відтворили їх в онлайн. Може здатись, що це — не ключовий процес, але у віддаленому режимі такі заходи ще важливіші, ніж під час роботи в офісі.

Документування процесів

Карантин став тим періодом, коли ми відточуємо всі процеси. Раніше багатьма речами співробітники обмінювалися в особистому спілкуванні на рівні мікро комунікацій, зараз це оформлюється в документи (процедури, чеклісти, рекомендації тощо). Я бачу, що такий підхід працює. Думаю, що на додачу до всього іншого, це дозволить вийти з карантину ще більш конкурентоспроможними.

Зараз все ще йде злагоджено, за інерцією, але ми очікуємо, що будуть моменти, які доведеться покращувати. Ми постійно спостерігаємо за тим, наскільки ефективні ті чи інші підходи на віддаленій роботі.

Про слабкі місця переходу на роботу з дому

Одне зі слабких місць на яке довелося звернути увагу — це підключення до робочого процесу нових співробітників. Ми оновили процедуру, щоб вона враховувала особливості віддаленого режиму роботи. Один з ключових моментів — спеціальний загальний дзвінок для знайомства з командою. В офісі досить легко познайомити нового співробітника з колегами, але зараз для цього повинен бути спеціальний процес. Під час цього дзвінка важливо, щоб всі були з увімкненою камерою, щоб кожен особисто представився і розповів про свою зону відповідальності в проєкті, щоб новому співробітнику пояснили, як відбувається щоденний процес роботи і як команда комунікує.

Наступний момент, що не одразу запрацював на карантині — робота із «залізом». У нас є ряд проєктів з автоматизації «розумного» будинку і команді необхідно мати доступ до певного обладнання, яке зазвичай знаходиться в офісі. Аналогічна ситуація з розробкою мобільних додатків: тестувальникам потрібно мати доступ до тестових телефонів і планшетів. В результаті, ми докупили нові пристрої й розсилали співробітникам по домівках. Можу сказати, що «Нова пошта» дуже виручає.

Як змінюється попит на розробників?

Станом на сьогодні у нас тільки один замовник поставив розробку на паузу. Через що нам довелося перевести чотирьох розробників на інші проєкти, але це не так багато, адже всього у компанії працює 100 осіб.

Найцікавіше, що деякі замовники, продукти яких призначені для масових заходів (концерти, спортивні матчі), розширюють команди. Основна причина — це можливість зараз сконцентруватися на більш стратегічних планах і вийти з кризи підготовленими. Багато хто дивиться на нинішню ситуацію, як на можливість наздогнати конкурентів. Природно, що спрацювати це може лише для тих компаній, у яких є достатній запас грошей або інвестор, готовий це профінансувати. Наприклад, у нас 3 таких замовники. Ми розглядали їх у зоні найвищого ризику, але виявилося, що вони навіть створюють нові можливості.

Але мушу зазначити, що вимоги до продукту також зростають, замовники хочуть отримати за ті ж гроші більший результат.

Щодо запиту на нові технічні функції в розробці, поки що ми таких не помічаємо. Напевно, з’являться нові спеціалізовані продукти, але теперішні продукти, швидше за все, залишаться без глобальних змін, лише з мінімальними оновленнями у зв’язку з карантином.

Про антикризові рішення для клієнтів

Ми завжди орієнтувалися на довгострокові відносини із замовниками і йдемо на зустріч нашим клієнтам. Що ми робимо:

  1. Мінімізуємо ризики замовника щодо бюджету. Якщо замовнику цікаво працювати з фіксованим бюджетом, то ми беремо на себе зобов’язання запустити проєкт в рамках цього бюджету. У нас це працює завдяки наявності Engineering Productivity Group, про яку згадував вище.
  2. Для довгострокових проєктів надаємо більш гнучку цінову політику — не погодинну оплату, а залежно від собівартості команди розробки. Це дозволяє зробити ціну нижчою для замовника, а для нас гарантує отримання мінімального прибутку на досить тривалий термін (наприклад, до кінця року).
  3. Також, ми вирішили не розпорошуватися, а зосередитися тільки на проєктах, де ми найбільш ефективні: MVP, інтернет-платформи, мобільні додатки, розробка архітектури та фреймворків для замовників. Ми не робимо проєктів на CMS і не стартуємо з проєктами нижче $25 000.

Як зміниться ринок розробки в цілому?

Я не готовий говорити про конкретні цифри, але готовий сказати про тенденції, які я спостерігаю.

Ділова активність вже значно знизилася у всьому світі. Компанії будуть намагатися вберегти гроші, поки ситуація не стабілізується. Тобто питання не стільки в самій кризі, скільки в можливості передбачати завтрашній день і планувати. Як тільки компанії зможуть планувати своє майбутнє (навіть якщо ситуація на ринку ще буде далекою від задовільної), вони почнуть вкладатися в розробку.

Але старт проєктів виглядатиме інакше. Ринок розробки побудований на рекомендаціях, далі ця тенденція посилиться. Не тільки підрядникам буде складніше знаходити замовників, але і замовникам буде складніше обрати підрядника. Всі захочуть мінімізувати ризик невдалої кооперації і в першу чергу будуть звертатися до тих, кого їм порекомендують знайомі. Наприклад, багато хто з наших замовників прилітав в Україну, щоб особисто відвідати офіс WebbyLab. Для них важливо побачити, як живе компанія, переконатися, що є реальні люди, поспілкуватися з менеджерами, обговорити процеси, пообідати разом. Угода — це завжди питання довіри. Якщо ти не можеш побачити підрядника наживо, то залишається тільки вірити його репутації. Вірити ти будеш або відомим брендам, або рекомендаціями знайомих. Репутація і кеш — два найцінніші ресурси під час кризи.

Другий аспект — це ринок праці. В першу чергу, на ринку сформується значний баласт. Компанії почнуть скорочувати тих, хто найменш ефективний. Середній рівень зарплат розробників в Україні знизиться. Хороших розробників, як і завжди, буде складно найняти, але ось пропозиція хороших менеджерів і рекрутерів на ринку збільшиться.

Ключова зміна — «ринок кандидата» стане «ринком роботодавця». На ринку IT зазвичай кандидати диктують правила, зараз ситуація повернеться до класичної, коли роботодавець пропонує роботу.

Поради для ефективної роботи на карантині

Складно дати універсальну пораду, все залежить від конкретного бізнесу. Ключове, що можу порадити компаніям у зв’язку з новими умовами роботи — стежити за критичними бізнес-процесами, щоб вони були ефективними, і максимально швидко їх змінювати, якщо буде потреба. Також можу порадити документувати усі процеси, щоб полегшити процес підключення нових співробітників та контролю результатів роботи.

Організовано зусиллями волонтерів компаній

Спонсори та партнери 2020

Титульний спонсор
Генеральний спонсор
Спонсор залу Main Stage
Спонсор залу «Інтернет-технології»
Спонсор залу «Майбутнє»
Спонсор залу «Стартапи/Автоматизуй це»
Спонсор залу «Реклама і просування»
Спонсор Міста Майбутнього
Fintech-партнер
Книжковий партнер
Фінансовий партнер
Інноваційний партнер
Будівельний партнер
Relax-партнер
Автомобільний партнер
Автомобільний партнер
Спонсор
Marketplace-партнер
Спонсор
Автомобільний партнер

Інфопартнери 2020

Генеральний інформаційний партнер