18 червня 2021 Київ, НСК «Олімпійський», вул. Велика Васильківська, 55

Зміна карантинних зон, введення нових обмежень або подовження діючих, постійна зміна умов — все це реалії роботи українських компаній протягом багатьох тижнів і місяців. Процес адаптації триває, при цьому, можливість довгостроково планувати у підприємств просто відсутня. Як галузь офлайн-розваг, зокрема, кінотеатри, тримається в умовах постійної зміни бізнес-середовища нам розповів Дмитро Деркач, співвласник «Планета Кіно», один зі спікерів iForum.

— Завдяки чому вдалося витримати період повного закриття закладів?

— Підприємства виживали по-різному. Невеликим компаніям було простіше все законсервувати і мінімізувати свої витрати. Компаніям, у яких багато точок продажів в різних ТРЦ з великою кількістю співробітників, постачальників, підрядників було складніше. Ми якраз входимо до другої категорії — в нашій мережі кінотеатрів 9 кінотеатрів в 6 містах України, близько 600 співробітників. Ми орендуємо приміщення в різних ТРЦ. Деякі компанії, схожі на наші, скоротили усіх співробітників. Ми ж намагалися зберегти всю команду, виплачували частину зарплати під час карантину. Нам дуже допомогла підтримка наших улюблених клієнтів, які купували сертифікати в кіно під час карантину.

Нам вдалося домовитися з більшістю ТРЦ про тимчасове зменшення орендних ставок. На жаль, не всі ТРЦ пішли нам назустріч і в деяких локаціях нам зараз важко виживати, а деякі кінотеатри працюють з великими збитками через те, що ми змушені платити високі орендні ставки. Кінотеатру переїхати в інше приміщення практично нереально (хоча у нас вже був такий досвід) і ми поки намагаємося виживати в цих умовах. Також, багато наших партнерів з постачальників і підрядників дали нам відстрочки платежів.

Проте, липень і серпень ми завершили зі збитками, у вересні завдяки фільму «Тенет» вдалося відпрацювати практично «в нуль», а в жовтні знову очікуємо збитки.

— Чи можна вже констатувати, що ваш бізнес таки вижив у карантині?

— Нам все ще дуже важко. Наші проблеми не закінчилися і ми не розуміємо, коли ситуація може покращитися. Ми дуже сильно залежимо від голлівудських фільмів, а студії зараз притримують (переносять на наступний рік) очікувані прем’єри фільмів через те, що багато кінотеатрів у світі, в першу чергу, в США і Китаї, все ще не працюють.

І ми знаходимося в певному замкненому колі, тому що багато кінотеатрів не хочуть відкриватися через те, що немає заявлених прем’єр очікуваних фільмів. Ми не розуміємо, як нам працювати далі без популярних фільмів. Окрім цього, є загроза повторного закриття кінотеатрів в Україні.

Ще один новий тренд, який загрожує всьому кінотеатрам у світі — студії почали все більше фільмів випускати на онлайн-платформах.

— Як змінилася робота закладів, коли вони відкрилися після карантину?

— У нас зараз діє обмеження — ми можемо продавати тільки 50% місць в залах. Також ми намагаємося жорстко дотримуватися необхідних заходів безпеки: посилена вентиляція приміщень, дезінфекція, частіше проводимо прибирання, маски, рукавички, дистанціювання і так далі.

Зараз часто виникають конфлікти з відвідувачами через маски — багато клієнтів відмовляються їх надягати, іноді навіть влаштовують скандали, посилаючись на те, що ми обмежуємо їхні права. Співробітникам дуже важко працювати в таких умовах. Чесно кажучи, хотілося б, щоб все це швидше закінчилося.

Багато бізнесів під час карантину і після нього направили значні зусилля на диджиталізацію, автоматизацію. Але ми практично завжди активно працювали в цих напрямках, ще до карантину ми продавали до 65% всіх квитків через сайт або мобільний додаток.

— Поширеною є думка, що, відсидівши вдома, аудиторія не повернеться в кінотеатри. Як приваблюєте публіку?

— Ми завжди розуміли, що домашній диван — це наш основний конкурент, тому ми створюємо унікальний клієнтський досвід, який конкурує з домашнім переглядом. Ми починали з технології IMAX (це ідеальна якість перегляду фільмів), пізніше додали технологію 4DX (це крутий атракціон з купою додаткових ефектів під час перегляду нового блокбастера, який можна порівняти з найкращими атракціонами в парках розваг типу Universal Studios або Disneyland), також ми створили RE’LUX, в якому об’єднані класні ресторани, бари і дуже комфортні кінотеатри. Все це, а також багато інших наших фішок робить відвідування «Планети Кіно» не просто переглядом фільму на великому екрані, а особливим досвідом, який глядачі точно не зможуть отримати у себе вдома.

Однак, як би ми не намагалися створити унікальний досвід, нам все одно потрібні очікувані фільми на екрані, а з цим у нас зараз є проблеми.

— Яким чином готуєтесь до можливого нового закриття?

— Нам складно готуватися до цього, та й у нас немає особливих альтернатив. Ми повністю залежимо від потоку клієнтів, які фізично відвідують наші кінотеатри, ми не можемо показувати фільми онлайн, це зовсім інший бізнес, інші права на фільми тощо.

Якщо кінотеатри закриють ще раз — це завдасть нищівного удару всій індустрії. Боюся, що багатьом доведеться закритися остаточно. У нас вже не буде можливості виплачувати зарплати, податки, орендні платежі, ми будемо в дефолті за усіма договорами.

Я особисто вважаю, що повторне закриття — це дуже нелогічний і безглуздий крок. Бізнеси будуть розорятися, величезна кількість людей втратить роботу, бюджет не буде отримувати надходження. До того ж під час першого локдауну держава не зробила ефективних заходів для боротьби з вірусом (наприклад, не були забезпечені додаткові місця в лікарнях, ліки, техніка), а також не було надано жодної підтримки бізнесам. У чому сенс такого локдауну?

— Якою, на вашу думку, могла би бути дієва державна підтримка?

— Було б добре, якби держава надала підтримку співробітникам — прості, зрозумілі, швидкі виплати. Можливо, надання безвідсоткових позик компаніям.

— Що можете порадити іншим керівникам, з вашого досвіду виживання у карантині?

— Я дуже не люблю давати поради. У кожного своя ситуація, різні умови, обмеження, можливості. Я можу тільки поділитися своїм досвідом, але я не впевнений, що він буде застосований для багатьох:

  • по-перше, ми не панікували і не робили необачних рішень, робили різні прогнози, приймали рішення на основі даних;
  • по-друге, нам дуже сильно допомагали наші клієнти. Ми довгі роки вкладали зусилля і ресурси в розвиток нашого бренду, побудову особливого клієнтського досвіду, поліпшення клієнтського сервісу і завдяки цьому нам вдалося зібрати велику кількість лояльних клієнтів, які нас підтримували під час карантину.

— Поділіться вашим прогнозом розвитку галузі

— Зараз неможливо будувати прогнози далі, ніж на один місяць, або навіть на один тиждень. Ми знаходимося в ситуації абсолютної невизначеності. І це чи не найскладніше. Студії несподівано переносять дати виходу фільмів, повідомляють про вихід прем’єр на онлайн-платформах, великі мережі кінотеатрів у світі (наприклад, Cineworld) відкриваються, а потім заявляють про закриття через відсутність фільмів.

Ми живемо в страху через те, що нас можуть закрити в будь-який момент, а якщо це станеться, бізнес може не відновитися. У нас є договори оренди і величезна кількість інших контрактів, згідно з якими ми зобов’язані щомісяця платити великі суми нашим контрагентам. Зараз з більшістю (не з усіма) нам вдається домовлятися, але не зрозуміло, як довго ми ще зможемо отримувати знижки та відстрочки платежів. Щомісяця ми працюємо зі збитками і незрозуміло, як довго протримаємося в такому режимі.

Організовано зусиллями волонтерів компаній

Спонсори та партнери 2021

Титульний спонсор
Генеральний спонсор
Спонсор Main Stage
Спонсор залу «Інтернет-технології»
Спонсор залу «Майбутнє»
Спонсор залу «Реклама і просування»
Спонсор Міста Майбутнього
Книжковий партнер
Будівельний партнер
Relax-партнер
Автомобільний партнер
Преміальний партнер
з онлайн-маркетингу
Спонсор
Спонсор
Логістичний партнер
Технологічний партнер
Digital-партнер
Інвестиційний партнер
Поліграфічний партнер
Водний партнер
Технічний партнер
Медичний партнер
Партнер розсилки
Cпонсор

Інфопартнери 2021

Генеральний інформаційний партнер