18 червня 2021 Київ, НСК «Олімпійський», вул. Велика Васильківська, 55

Бізнес переживає багато потрясінь, і конфлікти всередині команди не додають йому стабільності. Вміння їх залагоджувати мають не всі, зате є можливість звернутися до професіоналів — медіаторів. Про те, як розвивається медіація в Україні, що вона дає бізнесу та як допомагає в сучасних комунікаціях — для нашого сайту розповіла Галина Єрьоменко, засновник, керівник, тренер і медіатор Українського центру медіації, к.ю.н.

Про моду на медіацію

— Коли я була в Сполучених Штатах на стажуванні, мріяла про те, щоб медіація стала «модною штучкою», щоб з’явився закон про медіацію і фільм. Пройшло 8 років. Закон, сподіваємося, ось-ось вже з’явиться. Фільм про справжню медіацію поки все ще в проєкті, а ось медіація вже стала в тренді.

І, як не дивно звучить, мода на медіацію може стати пасткою для її розвитку. Все більше людей прагнуть назвати себе медіаторами, навіть не маючи спеціальної підготовки. Це може стати прямим шляхом до здійснення пророцтва про те, що «медіація пожирає сама себе». Тобто все більше людей хочуть стати медіаторами. Частина з них думає, що це можна робити без навчання. Такі «фахівці» надають послугу, яка не є медіацією. Ця послуга не є ефективною і псує репутацію медіації, тим самим, вбиваючи її.

Зараз я добре розумію, що якщо ми, медіатори, не будемо розповідати про справжнє, плутанина в поняттях «медіація» і «посередництво» буде приводити до сумного результату, коли клієнти скажуть: «Дива не відбулося»…

То ж, що таке медіація?

Медіація — це процес, де третя нейтральна сторона, дотримуючись певних принципів і рухаючись за визначеним алгоритмом, — «священна корова» медіації, — допомагає сторонам знайти своє власне рішення в складній ситуації.

На відміну від простого посередництва, медіатор не має власного інтересу в процесі, не представляє жодну зі сторін, ефективність його роботи вимірюється якістю проведеного процесу, а не тим, чи завершився він укладенням угоди. Медіатор повинен вміти працювати з інтересами сторін і блискуче володіти цілим арсеналом комунікативних технік.

Посередники-НЕмедіатори частіше за все зводять пошук рішень до простого позиційного торгу, який веде до несталого результату. Іноді, просто «торгуючись», знайти рішення не здається можливим. В медіації кожна зі сторін може і навіть мусить знайти своє власне рішення, яке буде справедливим для неї. Самостійно знайдені рішення виконуються добровільно у дуже високому відсотку випадків: бізнес-кейси, організаційні медіації — до 80%, сімейні — до 50-60%.

Ми раді, що багатьом зрозуміло, що на тренінги з медіації не треба приносити килимки для медитацій. Наявність медіаційних компетенцій у менеджера стає must have. І це не просто мода, а доцільність. Медіація – це не тільки про вирішення конфліктів, а й про профілактику. Медіація – це про трансформацію конфліктів, про зміну фокусу з конфлікту людей на конфлікт ідей. Це про те, як змусити конфлікт генерувати гроші для бізнесу, якщо йдеться про бізнес.

Про користь медіації в компанії

— Цінність людини з компетенціями медіатора для компанії — неоцінима. За допомогою медіаторів звертаються люди, яким «миритися не можна сваритися» з комою перед словом не можна. Якщо конфліктуючі сторони залишаються працювати разом в компанії, і компанія не хоче втрачати жодного з них, треба вирішувати конфлікт. В протилежному випадку конфлікт з міжособистісного може перерости в груповий, в конфлікт між топменеджерами й власниками, призвести до зниження лояльності персоналу, саботажу та інших втрат.

А ще, медіація — перший помічник тоді, коли ролі змішані, а стосунки зіпсовані, але значущі. Наприклад, в сімейному бізнесі нас запитують як розділити бізнес і сім’ю, припинити на кухні говорити про роботу, вирішувати управлінські дилеми з родичами тощо.

Взагалі-то ми мріємо і докладаємо багато зусиль для того, щоб змінити переговорну культуру в Україні (пробачте за пафос). Нам дуже приємно, коли люди надсилають листи з подяками, щасливі історії змін власного життя, рішення, які б здавалися неймовірними без медіації.

Навички медіатора допомагають мені краще зрозуміти себе та інших, а також перетворювати розуміння інших на взаємовигідну стійку і приємну співпрацю. Як юрист, як це не дивно звучить, я більше вірю в те, що люди виконують рішення, бо хочуть виконати, а не тому, що вони поставили свої підписи на контрактах. Співпраця може бути стійкою і взаємовигідною навіть за відсутністю формальних домовленостей, якщо сторони розуміють, в чому їхній інтерес. Саме тому я називаю медіацію мистецтвом неможливого.

Хто такий медіатор

Які навички розвиває професія «медіатор»? Мережа LinkedIn назвала 5 найважливіших «м’яких навичок» 2020 року. Список таких умінь, які ми повинні розвивати, аби рухатись уперед та бути особливо затребуваними спеціалістами:

  • творче мислення;
  • вміння переконувати;
  • співробітництво;
  • адаптивність;
  • емоційний інтелект.

Якщо придивитися до навичок, які роблять медіатора успішним, ви знайдете всі зазначені 5 вмінь і навіть більше. Одним з найважливіших є здатність піднятися над ситуацією і подивитися на неї «з балкона», щоб бути нейтральними та бачити всю картину об’єктивно.

Друга дуже важлива якість — уміння брати на себе відповідальність, а не застрявати в скаргах і обвинуваченнях.

Наступна група навичок — про те, щоб не застрявати у минулому, в розмовах про вину людини, а спрямовувати фокус пошуку розв’язання питання в теперішнє і майбутнє.

А ще — вміння чути, а не тільки слухати. Це просто феноменально: неначе глухий знову став чути, а сліпий прозрів!

І, звичайно, вміння працювати з інтересами сторін, що дозволяє долати когнітивні бар’єри під час пошуку рішень. Головне — спеціальний процес, секрети якого я використовую не тільки в медіації, а в будь-якого роду переговорах.

Ким ще може працювати медіатор, якщо захоче піти в суміжну сферу? Медіатор — прекрасний комунікатор. Говорячи про компетенції менеджерів, які починають цінуватися найбільше, це емоційна компетентність і вміння виходити за рамки мислення. За це роботодавці готові платити дорого, і таких фахівців зазвичай намагаються утримувати за всіляку ціну, бо вони роблять «золото з повітря».

Одна з випускниць наших тренінгів, яка працює HR в компанії, розповідала про конфлікт між двома підрозділами, під час якого її керівник запропонував заплатити премію його учасникам аби тільки ті не сварилися. HR-менеджерка натомість вирішила провести медіацію, під час якої деяка інформація щодо техніки безпеки, виробничих процесів, технологічних карт звучала вперше. Якби співробітники про це не поговорили, то мали б більшу проблему на етапі здачі об’єкту в експлуатацію. Фактично медіація допомогла зберегти не тільки стосунки між собою, але й уникнути проблем з клієнтами, а це — і про стосунки, і про гроші.

Як навчитися мистецтва медіації

Якщо є бажання отримати кваліфікацію медіатора, вибирайте організацію-провайдера ретельно: економте свої час і гроші. Розпочніть з безкоштовного онлайн-курсу «Вступ до медіації», зробленого в рамках Відкритого Університету Майдану. Для багатьох це було першим кроком в медіацію. Потім можна продовжити навчання на наших двох міжнародних програмах або українських програмах: всі наші тренери є практиками та мають одну або декілька міжнародних акредитацій.

Для того, що набути впевненості, що ви обираєте для себе найкращий курс, можете скористатися нашими порадами:

  • якщо ви обрали певну навчальну програму, де хочете отримати кваліфікацію медіатора, буде не зайвим впевнитися у кваліфікації тренерів. Можете запитати, де тренери отримували кваліфікацію медіатора, попросити показати відповідний документ. Слід звернути увагу на наявність реєстраційного номера документа, що допоможе, за необхідності, перевірити його легітимність в організації, яка документ видала;
  • ви можете поцікавитися кваліфікацією тренерів щодо навчання дорослих, а також щодо наявності відповідних документів, які підтверджують цю кваліфікацію;
  • в програмі тренінгу важливо звернути увагу на наявність практичних вправ і симуляцій. Відпрацювання навичок може відбуватися тільки під час практичних вправ, які повинні займати не менше ніж 60% від загальної програми. Навчитися медіації за книжками неможливо!
  • Поцікавтеся кваліфікацією тренерів як медіаторів: ви можете запитати про реальний досвід застосування навичок, яких вони навчають, звернувши при цьому увагу на сферу спеціалізації (комерційна, сімейна, організаційна, корпоративні спори);
  • найкраще про якість програм вам розкажуть їхні випускники. Тому можете запитати рекомендації у випускників програм, наприклад, скориставшись соціальними мережами в інтернеті або у безпосередній розмові під час відкритих клубних заходів навчальних організацій.

Організовано зусиллями волонтерів компаній

Спонсори та партнери 2021

Титульний спонсор
Генеральний спонсор
Спонсор Main Stage
Спонсор залу «Інтернет-технології»
Спонсор залу «Майбутнє»
Спонсор залу «Реклама і просування»
Спонсор Міста Майбутнього
Книжковий партнер
Будівельний партнер
Relax-партнер
Автомобільний партнер
Преміальний партнер
з онлайн-маркетингу
Спонсор
Спонсор
Логістичний партнер
Технологічний партнер
Digital-партнер
Інвестиційний партнер
Поліграфічний партнер
Водний партнер
Технічний партнер
Медичний партнер
Партнер розсилки
Cпонсор

Інфопартнери 2021

Генеральний інформаційний партнер