18 червня 2021 Київ, НСК «Олімпійський», вул. Велика Васильківська, 55

4 поради від Оксани Мороз, експертки з інфогігієни

Перед нами зараз три загрози: COVID-19, економічна криза, інформаційні віруси. Кожна з них породжує наступну. Коронавірус спровокував світову кризу, яка несе переділ сфер впливу, а це значить, на нас очікує новий рівень концентрації інформаційних вірусів у всьому, що ми дивимося, слухаємо, читаємо.

Ми на початку, пік кризи попереду. З кожним днем тривога буде тільки наростати. З нею буде збільшуватися час, проведений в новинному потоці. З ним — кількість вірусів, які ми там «підчепимо» та понесемо у наше життя. А вони почнуть модифікувати нашу поведінку за сценарієм сильних світу цього.

Ще кілька тижнів тому ми боялися політичного реваншу, припинення медичної реформи, повернення «ПриватуБанку» та десятків інших важливих загроз. Але тоді ми були значно стійкіші ніж сьогодні. Зараз настає «золотий час» для тих, хто хоче скористатися моментом, страхом та дезорієнтованістю суспільства. Саме вони і є основними замовниками інформаційних вірусів.

Ось базові правила, як зменшити загрозу інфікування інформаційними вірусами для себе та близьких.

Перше: обмежте джерела новинного контенту

В цей надскладний час, беріть інформацію тільки з 3-5 перевірених українських джерел, тих, які дотримуються журналістських стандартів. На всі решта — табу. Таке ж, як на вихід з дому в період карантину.

Як обрати ці джерела:

  • Інститут масової інформації та його рейтинг медіа, які дотримуються журналістських стандартів.
  • Офіційні джерела інформації (сайти МОЗ, ВООЗ).

Все. Крім цього лише онлайн-навчання, фільми, серіали. Ніяких груп у вайберах, телеграмах, відосіків на YouTube. Нічого від слова зовсім. Або навчальний чи розважальний контент, або суспільно-політичний тільки з вибраних перевірених джерел.

Друге: перевіряйте фейки

Навіть в якісних джерелах можуть траплятися маніпуляції та фейки. Журналісти теж люди — вони так само живуть в постійному стресі й можуть помилятися.

Якщо бачите заголовок і він вас «затягує» — перевірте інформацію на ресурсах, які акумулюють фейки:

Третє: не переносьте інформаційні віруси самі

З будь-якою інформацією можна взаємодіяти лише тоді, коли ви переконані, що вона коректна:

  • перевірили джерело за схемою, описаною вище;
  • перевірили чи не фейк в джерелах з другого правила;
  • прочитали повністю новину чи статтю, а не тільки заголовок;
  • якщо вважаєте її важливою — поширюйте.

Якщо ж інформація недостовірна і викликає у вас подив: «Як можна таке писати???», не взаємодійте з нею. Пам’ятайте, що ваш злий смайл чи гнівний коментар поширюють інформацію.

Якщо ви бачите, що хтось зі знайомих поширив або обговорює недостовірну інформацію (чи інформацію з неперевірених джерел) — спокійно йому особисто це аргументуйте та попросіть видалити допис.

Четверте: подбайте про людей старшого віку

Вони найбільше піддаються впливу інформаційних вірусів, мають мінімальний інформаційний імунітет. Візьміть шефство над своїми батьками, бабусями, дідусями.

  1. Знайдіть час і дайте відповідь на питання, що накопичилися. Не відмахуючись, не узагальнюючи. Аргументуючи та наводячи факти.
  2. Поясніть, чому важлива інформаційна гігієна і до чого призводить її відсутність.
  3. Подивіться, що дивиться, читає і слухає людина.
  4. Поясніть, чиє це ЗМІ і чому це погано чи добре. Сформуйте персональний стоп-лист і шорт-лист надійних ЗМІ.
  5. Домовтеся регулярно обговорювати питання, що виникають навколо інформаційних тем.

 

До речі, 3 квітня стартує безкоштовний online-курс: «Як врятувати батьків від інформаційних вірусів». 5 лекцій за 10 днів.

Курс про розпізнавання інфовірусів в кризовий час. Максимально простою мовою, «на пальцях» та актуальних прикладах. Основний акцент — інформаційна гігієна для наших батьків. Онлайн-медіа, соцмережі, месенджери, ну і, звичайно, телеканали. Деталі — тут.

Організовано зусиллями волонтерів компаній

Спонсори та партнери 2021

Титульний спонсор
Генеральний спонсор
Спонсор Main Stage
Спонсор залу «Інтернет-технології»
Спонсор залу «Майбутнє»
Спонсор залу «Реклама і просування»
Спонсор Міста Майбутнього
Книжковий партнер
Будівельний партнер
Relax-партнер
Автомобільний партнер
Преміальний партнер
з онлайн-маркетингу
Спонсор
Спонсор
Логістичний партнер
Технологічний партнер
Digital-партнер
Інвестиційний партнер
Поліграфічний партнер
Водний партнер
Технічний партнер
Медичний партнер
Партнер розсилки
Cпонсор

Інфопартнери 2021

Генеральний інформаційний партнер