18 червня 2021 Київ, НСК «Олімпійський», вул. Велика Васильківська, 55

2020 був іншим. Проте незмінним залишився інтенсивний вплив інформаційних вірусів на наше мислення та поведінку. От тільки їхня концентрація суттєво збільшилася завдяки стресу, страху та ізоляції. Це ж стало причиною скорочення періоду від появи інфовірусу до успішного «зараження» ним значної кількості населення.

Волонтерська ініціатива «Як не стати овочем» склала суб’єктивний ТОП-рейтинг інформаційних вірусів, які суттєво вплинули на мислення та поведінку українців у 2020-му. Цей перелік для нас сформувала і роз’яснила Оксана Мороз, експертка з інформаційної гігієни й авторка ініціативи «Як не стати овочем». Вона вважає, що наслідки цьогорічних інформаційних атак будуть з нами і у 2021 році.

Віруси у рейтингу розташовані в довільному порядку

  • «Соросята». Людей, які багато років працювали на розвиток демократії, зробили її ключовими ворогами. Для цього використали стару та універсальну схему: у вас було завдання зробити реформи -> гроші на це ви отримали (гранти) -> реформ немає -> отже, гроші вкрали.

Поза рамками цієї інформаційної кампанії залишився базис: група експертів, навіть дуже мотивованих, не може сама собою, без волі президента, парламенту тощо реформувати цілу країну. Вдала спроба змінити акценти в суспільстві. Хороші хлопці та дівчата — погані.

  • Нові Санжари. Українець йде на українця. І все це з допомогою 20 ботів «тітушок» в Viber, які підбурювали людей, підсилюючи свої слова російською пропагандою. Телевізійними сюжетами, «експертизою» блогерів та іншим «не все так адназначна».

Вдала спроба підживлення давнього інфовірусу — розділити народ, показати українців дурнями. Навіть досвідчені комунікаційники в Facebook та на телеефірах обзивали людей останніми словами та кричали «Сором!». Картинка для російських ЗМІ вже створена. У світових новинах показують кадри жбурляння каміння в автобус з людьми. HBO навіть вирішила зняти документальний фільм про вплив дезінформації на людей про цю історію.

  • Штучність коронавірусу, в яку повірили 7 з 10 українців. При цьому 4 з цих 7 повірили в те, що він створений для винищення населення окремих країн чи світу. І це без прив’язки до соціального статусу чи інших параметрів опитаних.

Цей інфовірус став основою для недотримання правил гігієни, соціальної дистанції та ще купи необхідних заходів.

  • Магічні пігулки від коронавірусу: часник, лимон, сода, гарячі рушники, блокатори коронавірусу та ще сотні інших засобів. Це окремий інформаційний вірус, який спирається на попередній.

Люди звикли лікуватись від усього за допомогою підручних засобів. Чому COVID-19 мав стати винятком? Українці довіряють владі та офіційним джерелам інформації менше ніж астрологам. Ідеальна комбінація умов, щоб переконливий «експерт» впевнено розповідав про гарантовано ефективні народні способи профілактики та лікування.

Їхні розповіді були настільки переконливими, що з блокатором проти коронавірусу ходили навіть народні депутати та перший президент України. «Вони собі поганого не зроблять. Значить, і я так буду», — подумав пересічний українець, зняв маску та пішов купувати блокатор. Основна шкода від цього інфовірусу в тому, що звичні чи модні засоби підміняють ті, які справді дієві. Створюючи ілюзію захисту.

  • Маски, від яких помирають та «Чи бачили ви хворих на COVID-19?». Єдиний доведений спосіб зменшити зараження коронавірусом — «намордник». Літня спека та пов’язані з нею незручності носіння масок тільки посилили ефект інформаційних кампаній. Маски назвали намордниками. Пророкували осінню пандемію туберкульозу від їх носіння. Окремим фактором йшли аргументи про відсутність хворих на коронавірус. Паралельно набирала оберти кампанія про головного «винуватця» коронавірусних бід — Біла Гейтса. Який і заробляє, і чіпує.

Цей масштабний інформаційний вірус «ліг» на давно створені конспірологічні платформи та рухи антивакцинаторів. Як результат, кожен другий українець не буде вакцинуватися безкоштовною вакциною від COVID-19. А якщо вона буде платною, її зробить лише третина українців.

  • «Велюр» став уособленням того, що карантин не для всіх. Правила не для всіх. Якщо їх не дотримуються одні — чому маю я? Кадри з-під київського ресторану «Велюр» в пік жорсткого карантину та шокового стану для бізнесу стали переломним моментом.

Решта рішень влади, які були на стику «карантин-правила для бізнесу» тільки погіршували ситуацію. Чого тільки вартий коронавірус, який зникає після 20:00 та у вихідні. Правила, які можна не виконувати й ті, в яких немає логіки. Звідси прямий чи завуальований бойкот рішень влади, навіть дійсно важливих.

  • «Ми, як мінімум, майстри спорту з боротьби проти COVID-19»сказав президент Зеленський, травень 2020. Весною була створена ілюзія розв’язання всіх проблем з коронавірусом. До осінньої хвилі готувалися, виходячи з того, що у нас все добре. Реальних проблем у лікарнях з киснем та інших речей не помічали. Дороги з ковідного фонду ремонтували.

А потім, несподівано, настала осінь з її щоденними антирекордами кількості хворих на COVID-19. Страшними кадрами з лікарень і тисячами особистих історій боротьби з системою охорони здоров’я й коронавірусом. Цей дисонанс «майстри-лузери» ще більше заплутав українців. Інформаційний вірус виконав свою задачу.

  • Нам не потрібен МВФ, нам потрібен дефолт. Теза, яка регулярно циркулювала в інформаційному полі. Вона була вигідною олігарху, проте не бізнесу чи людям.

Чого тільки варті відео, які випускали нардепи від «Слуга народу» про «надрукуємо гроші й роздамо людям». Це ж кожен отримає по три тисячі! Українці, в більшості своїй, не знають, як функціонує ринкова економіка. Як наслідок — вірять в магічні пігулки, на кшталт свіжонадрукованої гривні. Інфовірус розхитує суспільство й тягне в реальну фінансову кризу.

  • В2В Jewelry. Чергова фінансова піраміда з понад 600 000 вкладників. Лише восени СБУ почало активні спроби припинити її діяльність. Тим самим, припинивши чергову ілюзію «хто не ризикує, той не п’є шампанське».

Українці втомилися важко працювати, мало заробляти і бачити в соціальних мережах дороге життя інших. Вони теж хочуть так. Це та нерозуміння того, як працюють підприємства в ринковій економіці, підштовхнуло їх принести всі заощадження в чергову фінансову піраміду. Суспільство ж вчергове їх висміяло та назвало дурнями. Інформаційний вірус спрацював з надлишком. Одні збагатилися, інші — розділили суспільство.

  • Справи Сергія Стерненка та Павла Шеремета. Планомірний наступ на проукраїнське громадянське суспільство.

Проти Стерненка відкрили справу і йде активне судилище за те, що він не помер під час третього замаху на своє життя. Феєрична пресконференція щодо справи Шеремета, яка так і не закінчилася переконливою доказовою базою. Проте Андрій Антоненко, один з підозрюваних, досі за ґратами.

Російські медіа зробили з активістів та волонтерів злочинців, активно ставлячи знак рівності між поняттями «Націоналіст» та «Вбивця». Російські наративи з домішками внутрішньої політики. Успішний інформаційний вірус, який вже зламав долі та посіяв сумнів у доброчесності волонтерів й активістів.

Таким був 2020 рік. На жаль, прогнози на 2021-й не додають оптимізму. Концентрація інфовірусів зростає щороку, особливо, в кризові періоди.

 

Де-факто, в поточних умовах чи не єдиний дієвий та швидкий інструмент захиститися — самому подбати про свою інфогігієну. Один з інструментів для цього — безкоштовний відеокурс з інфогігієни від «Як не стати овочем»

 

Раніше ми розповідали про те, що слід знати керівнику, аби соцмережі співробітників не зашкодили бізнесу

Організовано зусиллями волонтерів компаній

Спонсори та партнери 2021

Титульний спонсор
Генеральний спонсор
Спонсор Main Stage
Спонсор залу «Інтернет-технології»
Спонсор залу «Майбутнє»
Спонсор залу «Реклама і просування»
Спонсор Міста Майбутнього
Книжковий партнер
Будівельний партнер
Relax-партнер
Автомобільний партнер
Преміальний партнер
з онлайн-маркетингу
Спонсор
Спонсор
Логістичний партнер
Технологічний партнер
Digital-партнер
Інвестиційний партнер
Поліграфічний партнер
Водний партнер
Технічний партнер
Медичний партнер
Партнер розсилки
Cпонсор

Інфопартнери 2021

Генеральний інформаційний партнер